Slik blir du fornøyd hos frisøren

BLI FORNØYD HOS FRISØREN: God kommunikasjon er løsningen til å bli fornøyd etter et frisørebesøk. (Foto: Bulls)

BLI FORNØYD HOS FRISØREN: God kommunikasjon er løsningen til å bli fornøyd etter et frisørbesøk. (Foto: Bulls)

Alle har opplevd å være misfornøyd etter et frisørbesøk, og enkelte vegrer seg for å dra til frisøren på grunn av dårlige erfaringer. Heldigvis er det flere ting man kan gjøre for å sørge for at neste frisørbesøk blir vellykket.

Da Hanne skrev et innlegg på minMote om å være misfornøyd hos frisøren tidligere i år, rant det inn kommentarer og skrekkhistorier fra både jenter og gutter som hadde lignende opplevelser i frisørstolen. Men hva kan man gjøre for å unngå slike opplevelser igjen? Og hva gjør man hvis man er misfornøyd?

minMote har snakket med frisør Stine Monsen ved frisørsalongen Theresesgate 35 i Oslo. I følge Monsen er det flere faktorer som gjør at et frisørbesøk blir mislykket.

- Mye av årsakene ligger i dårlig service, som at frisøren er forsinket, uoppmerksom eller for selvsentrert. Rent faglig så handler det gjerne om forholdet mellom forventninger og resultat. Ofte har ikke kunden forståelse for hva som fungerer eller er mulig å gjøre med deres hår. Veldig få kunder spør «hvilket hår har jeg, hvilke muligheter har jeg med hårtypen min?» De fleste tar utgangspunkt i hva de synes er fint, med referanser til bilder i magasiner. Dermed kan de komme til å ønske seg noe som håret ikke har forutsetninger for å få til, forklarer Stine Monsen.

Les blogginnlegget til Hanne om mislykkede frisørbesøk! - Klag på frisøren din

Kommunikasjon er nøkkelen

Selv om man har et realistisk bilde av sitt eget hår og begrensingene som ligger der, kan resultatet bli dårlig. Man har ingen garanti for at frisøren kjenner igjen hårtypen eller skjønner hva man er ute etter. Så hva kan man gjøre for å forsikre seg om at man får det resultatet man vil ha?

- Nøkkelen ligger i god kommunikasjon mellom kunde og frisør. Det aller viktigste er å sørge for at du får en skikkelig konsultasjon og en muntlig gjennomgang av hele behandlingen før dere starter. Vær så tydelig og konkret som du kan. Ta med bilder, vis med fingerene, pek på fargekart, og still mange spørsmål. Si klart fra hva du absolutt ikke vil, og be frisøren gjenta det dere har blitt enig om, slik at du er sikker på at han eller hun har oppfattet dine ønsker, sier frisøren.

Stine Monsen legger vekt på at det er viktig å stille mange spørsmål og få frisøren til å forklare deg det du ikke skjønner.

- Hvis du ikke forstår hva frisøren mener, bør du si det og be om en gjentakelse, eventuelt be om det kan forklares ved hjelp av bilder eller skisser. Spør også gjerne om flere alternativer, for å sjekke at frisøren virkelig vurderer deg og håret ditt og hva som er mulig. Ikke si ja til noe før du føler deg trygg på at du vet hva som skjer, eller at du kjenner at du stoler på at frisøren har forstått deg, sier Monsen.

Vil du ha skinnende og glansfullt hår? Få tipsene her!

BLI FORNØYD HOS FRISØREN: (Foto: Stockxpert)

BLI FORNØYD HOS FRISØREN: Ta gjerne med bilde av hva du ønsker deg. (Foto: Stockxpert)

Hvorfor klipper frisører for mye?

Mange synes at frisøren ofte misforstår hva de ønsker seg, og synes det er vanskelig å forklare hva man er ute etter. Hvordan forklarer man frisøren hva man ønsker?

- Det viktigste man kan gjøre, er å være konkret. Ikke si at du vil farge håret litt lysere, men ta med et bilde eller be frisøren om å få vise en farge du liker på fargekartet. Den klassiske problemstillingen er «hva er rødt for deg?» Noen mener naturrødt, mens andre ser for seg hårfargen til Jessica Rabbit, sier Monsen, og mener at det er lurt å ta med et bilde for å vise hva man ønsker seg.

- Å ta med et bilde av det man vil ha kan være veldig nyttig, hvis man bruker det som utgangspunkt. Men det går som regel galt hvis man forventer at resultatet skal bli akkurat likt som på bildet. Mange føler at de ikke kan faguttrykkene, og der kan det oppstå mange misforståelser. Er du sikker på hva bob, økning, gradering og effilert betyr? Et bilde eller flere over samme tema, kan kommunisere det man ikke får til å forklare med ord.

Mange klager over at frisøren alltid klipper mer enn de har bedt om. Gjør dere det?

- Å stusse, klippe eller ta tupper kan bety noe forskjellig for hver frisør. Hvis du sier at du bare vil klippe litt, sier du egentlig at frisøren selv bestemmer hvor mye «litt» er. For noen frisører kan «litt» være fem cm, for andre er det fem mm. Si akkurat hvor mye du vil ha og vis med fingrene. Men lytt også til råd fra frisøren om du kanskje trenger å ta mer. Hvis du likevel ikke vil, vær tydelig. Det er få frisører som tar for mye med vilje.

Savner du din naturlige hårfarge? Få din naturlige hårfarge tilbake

Finn riktig frisør

Selv om man følger disse rådene og forklarer så godt som mulig, kan man likevel risikere å få et annet resultat enn det man ønsker seg.

- Det er bare å innrømme at enkelte frisører rett og slett ikke er særlig dyktige, nøye nok eller profesjonelle, og nok helst burde gjort noe annet. Da er det lite du kan gjøre annet enn å bytte frisør, sier Stine Monsen.

Men hvordan finner man en frisør som passer?

- Her blir man nødt til å prøve og feile. Det tryggeste er å forhøre seg blant venner, kolleger eller rett og slett spørre folk man ser som man liker håret til om hvilken frisør de bruker. Men at din venninne trives med sin frisør, behøver ikke å bety at du vil trives like godt med den samme frisøren.

-Ett tips er å få tak i navnet på noen frisører du vil sjekke ut, og gå innom salongen og spørre etter den det gjelder. Spør litt om teknikker, priser, tilgjengelighet og produkter. På den måten vil du få et inntrykk av frisøren, i forhold til faglig tyngde, stil og om det kan bli en god kjemi mellom dere, sier Stine Monsen.

Pump opp volumet! Slik får du høstens heteste hår!

BLI FORNØYD HOS FRISØREN: (Foto: Pa Photos)

BLI FORNØYD HOS FRISØREN: Vær konkret og bruk bilder når du skal farge håret. (Foto: Pa Photos)

Dine rettigheter om du er misfornøyd

minMote har snakket med Jarl Martin Garder i Norges Frisørmesterforbund om hvilke rettigheter man har som kunde om man ikke er fornøyd etter å ha vært hos frisøren.

- Det er ikke noen lovreguleringer rundt dette, så sant det ikke er skjedd en direkte skade eller feilbehandling, sier Garder.

- Om kunden er misfornøyd blir det en subjektiv vurdering, så kunden kan ikke kreve å få pengene tilbake eller en erstatning. Det blir en sak mellom kunde og frisør. Det som er viktig er at frisøren gir riktig informasjon før en behandling, både når det gjelder pris, behandling og resultat, slik at begge parter er enige om hva man kan forvente, sier Garder.

Det er stort sett opp til hver enkelt salong hvordan de håndterer kunder som er misfornøyde.

- Frisører lever jo av fornøyde kunder, så det er også i salongens interesse at kunden er tilfreds. De aller fleste frisørsalonger vil prøve å bedre situasjonen gratis om kunden er misfornøyd, men kunden kan ikke kreve at det blir gjort. Så lenge frisøren har gitt kunden riktig informasjon og varen er levert etter avtale, står resten for kundens egen risiko, avslutter Jarl Martin Garder.

Relevante artikler videre:

Stjernene jukser også! Se stjernene som bruker parykk

Vil du ha ekstra volum? Se flere framgangsmåter her!

Få en perfekt festfrisyre! Tre snarveier til krøller

Skal du til frisøren? Slik får du frisyren du ønsker deg

Skrevet av

Mari


Tags: , , , , ,

AnnonseFå gode tilbud på mail fra let’s deal!

Kommentarer

42 kommentarer til “Slik blir du fornøyd hos frisøren”

  1. Skrevet av: Jeanett
    08/10/2009 09:47

    Herlig…Man blir jo som regel fornøyd hos frisøren.
    Men noen kan være litt pirkete og synes kanskje ett hårstrå er lengre enn det andre, hehe

  2. Skrevet av: Anton Ellis
    08/10/2009 10:56

    Det jeg i de fleste tilfeller ikke er fornøyd med er prisen.
    For noen år siden opplevde jeg at frisøren krevde et slags “kreativitets”-tillegg. Hva og hvorfor det? Muligens fordi jeg ikke helt viste hvordan jeg ønsket å ha håret. Jeg ønsket bare å få en klipp, som skulle koste ca 300 kroner (dyrt nok det spør du meg). Når det da kom et tillegg på 150 kroner for at hun brukte hodet sitt for å finne ut hvordan jeg burde ha håret mitt er for meg uhørt, spesielt siden det ikke var avtalt. Tiden jeg var der var ikke mer enn 25 minutter.

  3. Skrevet av: Mona
    08/10/2009 11:10

    Fantastisk sak. Kjenner meg igjen i alt dette og endelig settes det fokus på at frisørene har en jobb å gjøre på kondeservice og kommunikasjon. Ansvaret må også ligge hos frisøren som må stile mange kontrollspørsmål for å kontrollsikre at frisør og kunde er samstemte og har felles forståelse av hva som skal gjøres. Dårlige frisøropplevelser henger etter min mening sjelden sammen med urealistiske ønsker fra kundens side.

  4. Skrevet av: sanne
    08/10/2009 11:57

    Har jobba som frisør i vel 18 år.
    Og JA – Komunnikasjon er den størdte synderen til feilklipp.
    Katastrofalt….. ja
    En liten historie:

    Da jeg var frisør elev, synes jeg at det var best å klippe menn…
    Hvorfor – fordi jeg forstod hva de sa.
    Jeg synes det var et mararitt med kvinner …
    - de sa det ene og mente det andre.
    Og så nådde de at ombestemme seg en del ganger…

    Den eneste forskjellen nå er at, jeg er blitt bedre til å kommunisere.

    Å jo, en del kunder har urealistiske forventninger.
    Blir det kundens feil, eller frisørens????

    Uansett er det kunden som skal gå ut av døren med det ferdige resltatet og mon ikke det er litt lurt og høre på frisøren.

    Og til alle frisører, som tror de kan alt, stop med det… og hør på kunden…

    Og

  5. Skrevet av: Ida
    08/10/2009 12:04

    Kommunikasjon er absolutt det viktigste når man er hos en frisør!
    Om kundene er misfornøyde med håret når de går ut av salongen kan være for at frisøren ikke har gjort en god nåkk jobb. Men det finnes også de som ikke tørr å si i fra TIL frisøren at de ikke er for nøyde. Og der ligger problemet. Da har ikke frisøren en sjans til å få rette det opp, og kundene går til andre og snakker om at de er blitt misfornøyde på akkurat denne salongen.

  6. Skrevet av: camilla
    08/10/2009 12:20

    Hei alle sammen!
    Jeg er frisør og syns dette var veldig interresant å lese. Vi tror jo som regel at alle som ikke tør og si ifra,er fornøyd! Det er synd det er så mange som ikke tør og si sin mening,men bare nikker og smiler. Dette er jo veldig dumt! Dere må rett og slett bli flikere til å si ifra alle samme :) Da er vi et godt stykke på vei!

  7. Skrevet av: TEE
    08/10/2009 12:49

    Helt enig Mona! Jeg mener at hovedansvaret ligger hos frisøren, som skal være “utdannet” til å vite hva som fungerer og ikke med ulike hårtyper. Det er vel heller uvanlig at en bransje legger så mye ansvar på kundens skuldre..
    Du går til noen som skal være profesjonelle på det de gjør, betaler de som regel en latterlig høy sum, også får du bare krysse fingrene for at din frisør kan jobben sin? Jeg skal faktisk gå så langt å kalle frisørbransjen er en av de mest useriøse servicebransjene vi har. Og hvor skillet mellom pris, fornøyde kunder og service er uhørt!
    I disse finanskrisetider, er det ikke på tide å senke prisene hos frisøren? 1000 kr for en ordinær hårklipp som tar maks. 25 min. uten noen form for garanti for at du får det du ville ha, eller blir fornøyd.. Har noen hørt om andre bransjer som behandler kundene sine på den måten?

  8. Skrevet av: Liv
    08/10/2009 13:10

    Har prøvd en del frisører de siste årene, men nå har jeg funnet “drømmedama”!
    De siste tre årene har det vært et veldig godt frisør-kunde-forhold :)
    Vi er på bølgelengde når det gjelder det aller meste, så skravla går om alt mulig rart gjennom hele frisørtimen – for vi avklarte allerede før første time når det gjelder håret; hun fikk beskjed om å klippe til hun er fornøyd, for da er det så fint som det kan få bli. Jeg har jo bare denne såta på hodet, men hun er fagpersonen her – og ser hva slags farge og frisyre som passer meg. La meg legge til at hun er veldig faglig sterk, er en “people person” og SER kunden sin sånn at hun vet hva som passer – og så prøver hun seg litt fram, hvor vågale kundene er :)
    En selvfølge er da at frisøren min stiller kontrollspørsmål etter som hun klipper – OG forteller etter hvert hva hun har tenkt så jeg HAR mulighet til å korrigere, be om en annen løsning eller få nærmere forklaring :)

  9. Skrevet av: herbjørg
    08/10/2009 13:22

    tja, restaurant, elektriker, plastisk kirurgi, tannlege(ikke minst), snekker, spa/velvære (som i ansiktsbehandlinger, voksing, massasje, kroppsinnpakkninger, spraytan + + )
    -For å nevne noe. bransjer hvor resultatet kan variere i i forhold til det kunden ønsket. som forøvrig er både dyrere, og ofte ikke kundeservice inkludert. svar til TEE.

  10. Skrevet av: Linnea
    08/10/2009 14:05

    Det jeg tror er viktig er å finne seg en god frisør og bli der.Jeg har hatt mange besøk hos frisører før jeg fikk den jeg ble fornøyd med.Henne jeg går til vil jeg bli hos til hun slutter å klippe.
    Jeg blir alltid kjempe fornøyd hos henne! Ho lager de kule rocka sveisene jeg ønsker:)

  11. Skrevet av: Marianne
    08/10/2009 14:11

    Er en grunn til at jeg ikke har dratt til frisøren på flere år. Har heller stolt på en venninne som ikke er utdannet frisør :) Har hatt mange episoder hos frisøren hvor de klipper 10-15 cm mer enn det jeg ville.

  12. Skrevet av: Gry Silje
    08/10/2009 15:42

    Når frisøren får et konkret bilde og man sier den lengden vil jeg ha – det vil si at kun tuppene skulle bli rørt også går jeg ut derifra og da har hun tatt 15 cm istedetfor 5 – jeg har spart lenge og det vet de fordi de satte på meg extensions pga dette. nå var mitt eget langt nok til å få klippen jeg alltid hadde ønsket meg – jennifer Aniston frisyren og kommer ut med hår rett under øra…………….15 cm klippte hun vekk!!!! aldri mer den salongen engang til never ever

  13. Skrevet av: Elisabet
    08/10/2009 15:52

    Hos min frisør har jeg 2 ukers klagefrist, er jeg ikke fornøyd med farge/klipp kan jeg komme tilbake og rette opp det jeg ikke er fornøyd med, gratis..trodde dette var standard prosedyre for alle frisører, men ut i fra det Jarl Martin Garder sier har jeg tydeligvis bare vært heldig med valg av frisør..

  14. Skrevet av: Annie
    08/10/2009 17:36

    Leste dette akkurat før jeg skulle til frisøren i dag og vi diskuterte denne saken. Jeg som kunde og hun som frisør og vi var helt enige! Kommunikasjon er kjempeviktig!
    Frisøren hadde jeg aldri vært hos før, bare klipt meg hos andre på samme salong, men hun var kjempe flink. Tok frem fargekart, pekte og forklarte. Har aldri vært så fornøyd noen gang!!!

  15. Skrevet av: Ess
    08/10/2009 20:36

    Det kommer mye fornuftige utalelser her som både frisører og kunder kan lære av. :) Og at komunikasjon er VELDIG viktig ser det ut til at alle her er enige om, men må kommentere et par ting her. Fra et frisørhjerte som elsker faget sitt, og har 16 års erfaring.
    Til dere som synes der er dyrt:
    Driver man en profisjonell og “hvit” salong har man utgifter som: lønn. mva, arbeidsgiveravgift, feriepenger, pansjonsordning,sykepenger, strøm, husleie, telefon, regnskap, revisjon, forsikringer, matrialkostnader, kurs og oppdatering til persjonalet ol. Man behøver ikke noe mer en barneskolemattematikk i bunn for å skjønne at det er umulig kan gjøres for 300 kr klippen. Så det er ikke fett å drive salong, og hvis en føler prisen ikke er verd besøket, kan man nå få klippet seg hos ufaglærte salonger som får støtte fra staten til å drive for 150 kr. Så det finnes alternativer for alle lommebøker, men føler det er litt Ole Brum mentalitet, hvis man krever å få en teknisk dyktig frisør, som skal bruke 1 time på å ha komunikasjon om frisyrevalg, vaske håret, klippe det, føne det, style det, forklare hvordan det kan stelles hjemme for 300kr.

    Vi frisører får alle type mennesker i stolen. Og det er helt sikkert både og når det gjelder kvalitet på frisører. Men litt til vårt forsvar. Det er mye forskjellige kunder også.
    Fek. Jeg har en kunde jeg har klippet i 14 år, og som aldri har vert fornøyd med det jeg har gjort! Hun klager bestandig, og i 14 år har jeg håpet at denne dama skal slutte hos meg. Jeg ble gravid, og skulle i permisjon, da var hun hysterisk over at jeg skulle være borte . Jeg regnet med at hun hadde funnet seg en ny frisør på det året jeg var borte. Men Nei. Jeg har fåreslått for dama at hun burde prøve noen andre som kansje skjønner bedre hva hun mener, men nei. Hun går fortsatt hos meg og er missfornøyd med alt jeg gjør. Noen må bare klage, og er ganske så urimlige.

    En ting til dere kunder. Ikke vær redde for å si ifra!!!! Og ikke vær redd for å klage!!!! Vil ikke frisøren lytte til deg, bytt den ut. Men har du ikke vært med på komunikasjonen, og forklart hva du vil ha ut av timen, så er vi ikke utdannet som synske!!!!! Vi er heller ikke trollmenn for de urealistiske:)
    Man merker fort om frisøren eller salongen er faglig sterke. Har de mye å gjøre, sett deg på venteliste,det kan være verd å vente, det er en grunn for at mange kunder går der!!!!

  16. Skrevet av: Kristin
    08/10/2009 22:47

    Viktig at det blir satt fokus på dette, er mye dårlig service ute og går, dessverre… Hadde nylig en dårlig opplevelse hos frisøren, som jeg gjerne skulle ha vært foruten.. Bad om noen lyse og mørke striper (jeg har naturlig blondt hår), det endte opp med å bli kommunefarget og nærmest misfarget… Jeg betalte 2400 kr (klipp, kur, farge) og har aldri i mitt liv blitt mer misfonøyd!! Måtte dra tilbake og få det rettet opp, noe som kostet 1200 kr.. Ble da 3600 kr, grøss og gru!
    Og desverre torde jeg ikke spørre om å få rabatt, eller om å få det gratis (som jeg burde ha fått.) Jeg hadde jo tross alt selv sagt at jeg ville ha mørkere hår. Men: jeg ba frisøren foreslå hva som ville bli fint til meg – og hvis det var det beste hun klarte å gjøre med blondt hår, så vet ikke jeg….

    Utrolig skuffende – særlig siden dette skjedde hos en av byens frisørkjeder som er vekjent for god kvalitet… :-( Never again skal jeg dit, det er sikkert.

  17. Skrevet av: L.L
    09/10/2009 00:46

    ESS: Merkelig da, at kjeden tar så mye mer betalt enn mindre bedrifter? Det er tull at det er nødvendig med så stive priser, jeg har måtte betale 3000 kroner for klipp og farge en gang. Hos hun jeg gjør det hos nå, så koster det 1200. Og det er ikke billigere leie eller noe der hvor hun holder til. Det handler om å ta betalt for jobben sin, og tydeligvis tror frisørene hos Nikita, Adam og Eva og en del andre at de er verdensmestere.

    En annen ting er alle ekstrautgiftene som kommer; hvorfor kan ikke frisørene spørre om de skal gjøre en ting før de gjør det? Når jeg ser på kvitteringen og det er skrevet opp “vask” for 200, “kur” for 150 og “hodebunnsmassasje” for 150, da lurer jeg på når jeg fikk behandling som var verdt de prisene. “Hodebunnsmassasje”? Kødder du med meg? Det eneste jeg merket var litt ekstra ubehag når de skylte ut fargen.. Elendig kundeservice er det som regel også. Aldri mer kjedefrisører, ihvertfall.

  18. Skrevet av: Veronika
    28/10/2009 01:29

    Som frisør med egen salong synes jeg det er veldig spennende å lese hva dere som kunder sitter igjen med av opplevelser etter et frisørbesøk.

    Og jeg må gjenta det som er blitt skrevet flere ganger, kommunikasjon er utrolig viktig!!

    Vi som frisører (ihvertfall de fleste av oss) er utrolig opptatt av at våre kunder går ut av salongen med en følelse av å ha blitt ivaretatt, lyttet til og, ikke minst, å være fornøyde med det ferdige resultatet.

    Jeg er selvfølgelig fullstendig enig i at det er vi som fagpersoner som har det absolutt største ansvaret for at kundene våre skal gå ut av salongen med nettopp de følelsene, men samtidig er vi ikke tankelesere.

    Det finnes mange nyanser av rødt, og kort hår er veldig subjektivt. Jeg har 13 års erfaring i faget, jeg har lært meg hvilke spørsmål det er lurt å stille, og jeg ser på meg selv som en dyktig frisør. Jeg har lange ventelister, mange anbefalinger fra fornøyde kunder og mye å gjøre. Samtidig ser jeg at jeg det er begrenset hvor mye jeg kan utvikle meg om jeg ikke får negativ kritikk også.

    Jeg kan ikke kreve det av mine kunder, men jeg setter likevel pris på at de sier ifra når de ikke er fornøyde. Som regel betyr det bare at vi har misforstått hverandre, og det gir meg feedback på det jeg har gjort slik at jeg kan utvikle meg. Det er viktig at dere som kunder forstår at vi frisører ikke føler det som et personangrep, jeg tror kanskje det er noen som kvier seg litt for å reklamere.

    I min salong, og jeg tror det er slik i de aller fleste salonger, er en reklamasjon i alle tilfeller gratis. Om ikke kunden vil tilbake til den samme frisøren, så retter gjerne en annen frisør i salongen opp feilen. Fornøyde kunder er den beste reklamen! :-)

  19. Skrevet av: kazim
    28/11/2009 13:58

    Helt riktig ,er selv frisör .forklare hvordan du vill ha det blir du fornöyd med håret,

  20. Skrevet av: mari
    28/11/2009 21:04

    Mye klaging på priser ser jeg, og enda så synes folk generelt at frisører har luselønn? vel priser og lønn henger faktisk sammen og er prisen en viktig faktor for deg så bør du heller forhøre deg på forhånd! Bli enig om ca pris før behandlingen så slipper du ubehaglige overraskelser.
    Hvordan skal frisøren vite at kunden er misfornøyd når kunden ikke sier i fra? Det er dårlig gjort å gi frisøren dårlig omtale hvis frisøren ikke har fått mulighet til å rette opp i feilen.
    Når kunden har bedt frisøren om å få en kledelig frisyre og ikke blir fornøyd ;smaken er som baken og alle har forskjellige synspunkter på hva de synes er fint og ikke.

  21. Skrevet av: tattooholica
    28/11/2009 22:19

    synes det er veldig bra at flere frisører har svart, er selv frisør og har holdt på i yrket i snart 15 år.

    noen ting jeg vil kommentere:

    1. det er helt vanlig at en dameklipp koster fra 450-550kr.

    2. en dyktig frisør er en som brenner for faget sitt, og har yrkesstolthet. det merker kunden fort når de snakker med frisøren. selv pleier jeg alltid å fortelle kunden hva jeg gjør og hvorfor.
    du kan merke om frisøren er dyktig på om han eller hun første gang du er der ser ann dine anatomiske forutsetninger, dvs se på verver ( de bak i nakke, i krona og fremme ved luggen), ansiktsform, hodeform, farger, og hvilken stil du som person har, det er også ofte greit for oss som frisører å vite hva kunden jobber med og om eller hva slags fritidsinteresser de har for å gjøre oss opp et helthetsinntrykk av personen.

    3. det finnes desverre altfor mange salonger som ikke følger opp lærlinger godt nok, de får ikke nok trening på forskjellige frisyrer, og klippene dems blir ikke gått over av en utlært frisør. dette fører naturligvis til at disse lærlingene ikke blir dyktige frisører.

    4. som andre har nevnt er det viktig for salongen at kundene er fornøyde, 1 misfornøyd kunde forteller i snitt om sin dårlige opplevelse til 10 andre personer, noe som gjør at å ha misfornøyde kunder fører til at salongen vil få ett dårlig rykte, og miste mange kunder.

    5. som en frisør med yrkesstolthet synes jeg varighet på frisørbesøket og hvor mye jobb det er bør stå ifht pris. derfor gir jeg alltid avslag i pris hvis det var veldig lite jobb/ tok veldig kort tid. men jeg sier da i fra til kunden at de har fått det rimligere pga av dette, og at de må regne med å betale normal pris ved neste besøk. jeg tilbyr alltid også mine kunder å komme innom før neste klipp, så stusser jeg luggen dems gratis.

    6. vi kan ikke trylle.

    7. frisøryrket er ikke ett bra betalt yrke selvom mange synes det er dyrt å klippe seg. man kan tjene bra hvis man har jobbet samme sted lenge og har mange faste kunder.

    8. ettersom de fleste frisører har provisjon kan det lønne seg å ligge unna “stressede” frisører. det finnes desverre noen i vårt yrke som tenker mere på lønna si enn på å få fornøyde kunder.

    personlig er jeg veldig nøye når jeg klipper, det er tross alt “megselv” som er varen jeg “selger”, hadde ikke kunden min vært fornøyd hadde dette for meg blitt personlig, og jeg hadde ikke klart å jobbe i ett sånt yrke. og jeg irriterer meg vannvittig når jeg ser enkelte kollegaer stresse fordi de tenker på lønn og jeg ser at resultatet blir dårlig, dette er ikke bare ødeleggende for den frisøren, men for hele salongen. jeg står ofte i en time hvis jeg gjør en teknisk klipp som jeg jobber mye med for å tilpasse den enkelte kunde, det koster da ca 50kr mer enn hvis det er en enkel klipp som tar ca 30 min, men de kundene jeg har betaler gladelig den ekstra 50-lappen fordi de får ett godt resultat. ( jeg kunne lett slurvet i blandt istedenfor å gjøre en bra jobb, det hadde kanskje gjort at jeg noen mnder hadde hatt en lønn på noen 1000kr ekstra, men for meg er det viktigere at kundene mine ønsker å komme tilbake.

    det er veldig viktig med tilbakemeldinger fra kunder, både positive og negative.
    jeg hadde for litt siden ei kunde som var ca 60 år, som jeg gjorde en teknisk klipp på, jeg sa til henne at håret hennes kom til å være veldig lettstelt,- en såkalt wash’n go frisyre, neste gang hun kom til meg sa hun at hun aldri hadde vært så fornøyd med håret sitt,- og jeg har levd lenge, sa hun. for meg var det en skikkelig koselig feedback som jeg kommer til å leve lenge på =)

    hilsen en frisør som elsker faget sitt og har masse yrkesstolthet!

  22. Skrevet av: Mona
    29/11/2009 11:00

    Synes man på en måte har rett til å få erstattning eller pengene tilbake hvis en ikke er fornøyd hos frisøren. Men det virker ikke som det, og da er det viktig med kommunikasjon ol. ordn.

  23. Skrevet av: Anita
    30/11/2009 14:48

    Noen som har gode tips på frisører som er flinke på krøller i Oslo?

  24. Skrevet av: momo
    30/11/2009 16:27

    Hej Mari!
    Jag måste tacka dej så mycke för en fantastisk artikel..Jobbar som frisör själv och har haft en missförstånd med en kund till mej!
    Vi är bara frisörer och gör inge mirakel och kan trolla!
    Utan det är lika mycke kundens ansvar att vara korektt och inte bara nicka med huvudet med ETT JA! när han / hon sitter i frisör stolen!

    tack//momo

  25. Skrevet av: lille
    30/11/2009 21:20

    Greit at frisørene tar 450-550 for en dameklipp. Men synes det er helt utrolig at de kan ta nesten det samme for å stusse.

    Jeg har ganske langt hår (nedenfor hoftene) og må derfor stå når de skal klippe det slik at det blir rett. (fått bekjed om å stå). De bruker 5-10 min på å stusse meg, også skal de ha 400-500 kr!
    Snakk om god timepris.

  26. Skrevet av: tattooholica
    30/11/2009 22:54

    da er nok du uheldig med de stedene du går,- hvis det hadde tatt max 10 min, hadde jeg tatt prisen av det vi har for maskinklipp på vår salong, og det er 215kr. den prisen synes jeg er passende for en slik jobb.

  27. Skrevet av: lille
    30/11/2009 23:26

    Har vært på kjeder.. Våg Salonger, Nikita, Adam og Eva osv. På Adam og Eva har jeg ikke stusset meg, men forhørte meg om prisen,

  28. Skrevet av: lille
    30/11/2009 23:30

    Hadde en frisør på en av salongene som tok mindre pris for stussing. (tok betalt for barneklipp) Men hun sluttet, og de andre tar full pris.

    Synes det er drøyt at de kan ta samme pris som for en vanlig klipp når det tar max halve tiden.

  29. Skrevet av: HAIR
    30/11/2009 23:38

    Ingen av disse erfaringene slår den gangen jeg klippet eg i Sousse Tunisia. En tannløs kam, no English og litt klipp her og litt klipp der. Billig også, bare 35kr… Kommunikasjon ja – kjekt!

    Kliippet meg for en mnd siden og opplevde noe av det samme- en frisørdame som ikke kunne særlig norsk og en kollega som stadig blandet seg inn i klippinga. Gjett om jeg ble fin. Skakt og for lang foran sammenlignet med bak.

    Gi meg en god frisør i Oslo!!

  30. Skrevet av: Huyen
    01/12/2009 00:36

    Er 450 – 550 vanlig for en dameklipp?

    Om noen vet om flinke damefrisører i Oslo (sentrum) til den prisen, så drar jeg mer enn gjerne dit!

  31. Skrevet av: tattooholica
    01/12/2009 01:09

    jeg gir hvertfall mine kunder en lavere pris hvis det tar kortere tid enn en normal klipp, men vet at jeg er en av få på min arbeidsplass som gjør det. jeg kan bare snakke for meg selv, men jeg er helt enig i at tid bør stå ifht pris. men det er mange som tror at det er forskjell på å klippe 1cm og 5cm, det tar ikke noe kortere tid, vi må likevel gå over hele håret på samme måte, men det skal selvfølgelig være forskjell på å klippe i 10 min og å klippe i 30 min =)

    men jeg får jo selvfølgelig mye positiv respons av mine kunder når de merker at jeg tar en lavere pris når jeg ikke står så lenge som en vanlig 30mins klipp.

  32. Skrevet av: Claudia
    01/12/2009 16:02

    Å finne en god frisør i Norge har tatt meg 4 år. De meste av frisørene i Norge er utrolig dyr og utrolig dårlig. Siden jeg flyttet til Norge, hver gang jeg klipper håret mitt besøker jeg en forskjellig frisør. De har klippet håret mitt dårlig og etterpå de ønsker ikke å tørke det og børste det !!!! De sier det er bedre å ikke brukke hårføner. Jeg tror det er en dum unnskyldning for å ikke jobbe.

  33. Skrevet av: lille
    01/12/2009 16:43

    Til tattooholica:

    Jobber du i oslo? I såfall vil jeg gjerne vite hvor:) Er lei av å betale 400 kr for en kort stuss.

  34. Skrevet av: snuppsi
    01/12/2009 19:06

    Hei!

    Jeg bor i Oslo og har vært heldig å funnet meg en frisør som jeg trives med.
    For det første så er han ikke så dyr, tar betalt 380 kr for vask, klipp og føn. Bruker en halv times tid på håret mitt og jeg opplever han som grundig og flink. Da klipper han tuppene og klipper det opp, samt skrår luggen (jada, uttrykkene de kan jeg IKKE!)

    Når jeg da sier at jeg skal klippe meg, så vet han egentlig hvordan jeg skal ha det. Jeg er kanskje kjedelig i hårveien, men trives med litt sånn Aniston-frisyren min. Men han spør alltid hvor mye han skal ta på lengden, og viser gjerne hvor mye det er på håret mitt. Jeg bruker også spørre hvor mye jeg bør ta, i forhold til å bli kvitt det som er slitt…

    Han klipper ikke håret slik at det ikke blir bra, ut fra ansiktsfasong og hårtype, sier han. Og det synes jeg er bra, at selv om jeg kom inn døra og ba om en Bob, så hadde jeg blitt anbefalt å ikke gjøre det. Han gir uttrykk for å forstå hvordan alt som heter volum i håret mitt forsvinner når det blir for langt… Ser ut som han ser hvordan håret mitt fungerer! Han sier også at det er sunt og overraskende lite splitta ender, selv om det kan gå et halvt år mellom hvert besøk (ja, jeg er slapp, heldigvis får jeg ikke kjeft for det)!

    Jeg er også fornøyd fordi håret mitt kan være litt vanskelig å klippe. Noen frisører har foretrukket å klippe det tørt, andre kliss vått…. Kan ha noe med at jeg har syyyykt mange tynne hårstrå som lever sitt eget liv… Når jeg da finner en frisør som mestrer å klippe lokkene mine så må jeg utnytte det. Jeg har opplevd at noen frisører har brukt kniv på det, og at det en mnd senere har vært sinnsykt mange splitta ender!

    Nei, jeg er kjempefornøyd, også med at selv om avtaleboka alltid er full, så husker han deg igjen fra gang til gang og tar opp samtalen fra sist gang. Noe jeg synes er sinnsykt imponerende! At det krever å være dyktig frisør det forstår jeg virkelig.

    Og ikke minst: Han har twist!!!!

    :)

  35. Skrevet av: Silje
    02/12/2009 00:35

    Tips til kundene

    1.fortell ved timebestilling på telefon hva du har tenkt å gjøre og om du har tykt eller langt hår som kanskje krever litt ekstra tid. Da unngår frisøren å bli forsinket eller at det blir en “stress”-klipp/farge og du kan få et bedre resultat.

    2. Kom presist til timen eller helst kanskje 10 minutter før. Da rekker du å henge ifra deg, sitte ned å sett litt i blader og kanskje tenke ut hvordan resultat du er ute etter. Noen ganger kan vi ta imot kundene tidligere og da har man tid til å gi et bedre resultat.

    3.Frisører kan være forsinket. Spør gjerne når du kommer om det er noen forsinkelser og om det er det så kan du jo gå i butikker å se litt. Legg gjerne igjen telefon nummeret ditt så kan frisøren ringe deg opp når hun/han er klar.

    3. Ikke kom til timen med 3 dagers skittent hår fullt av styling og forvent at vi skal klippe det uvasket. Mange vil også påstå at håret er nyvasket, men dette kan vi lett avsløre da hodebunnen avgir en spesiell harsk lukt som man kjenner på nært hold.

    4.Avtal ca pris på forhånd og hva det er som ligger i den prisen. Da slipper du store overraskelser ved betaling. Mange misforstår og tror at slikt som kur og hodebunnsmassasje er gratis men dette kommer alltid i tillegg i prisen. Frisøren er ikke pliktig til å si ifra at ting koster da de egentlig tar det som en selvfølge. De ser det som flaut å dømme folk etter pengeboken om du er fattig eller rik. Spør om du er usikker.

    5.Kom til timen med en realistisk forventning til hva frisøren kan få til. Alle har forskjellig hår og håret vårt forandres hele livet. Forklar godt med ord og bilder hva du har tenkt og gjerne bruk skisser og nødvendig. Det hender ofte at frisøren ikke får nokk informasjon eller forstår kunden. Forklar og vis med fingrene hva du mener med 5cm. Enkelte har forskjellig oppfattning av mål og lengde. Er du usikker selv så blir frisøren din også usikker og det hele blir en ubehagelig opplevelse.

    6.Vi er alle forskjellige personer og det samme er frisørene også. Alle har forskjellig stil og liker ulike ting. Alle frisører blir reklame for seg selv og om du ser en du liker å kan sammenligne deg med rent visuelt ,så er sjansen stor for at du ender opp med et bra resultat selv.

    7.Ikke vær redd for å si ifra. Ingen frisører blir lei seg for å høre sannheten. Enhver frisør med respekt for yrket sitt ønsker at du som kunde skal være fornøyd etter besøket. Hår kan alltid forandres på og er det noe som ikke stemmer så kan det alltid endres på. Men husk også å skryte litt om du er fornøyd.

    8.Frisører for ofte høre at kundene aldri klarer å style håret hjemme slik frisøren gjorde det i salongen. Som regel kommer dette av feil stylingprodukt for håret ditt. Skal du få samme resultat hjemme må du bruke samme produkt som frisøren anbefalte deg. Bruk samme sjampo og balsam, skum eller spray, voks eller gelè og be frisøren om å vise deg nøyaktig fremgangsmåte. Du kan sammenligne det med å ha smakt en god kake, så skal du prøve å bake den samme hjemme men kutter ut en eller to indigrienser. Da vil ikke kaken bli den samme.
    Ja,frisørprodukter koster litt, men de er mye mer konsentrerte og bedre kvalitet. Frisørene anbefaler ikke for å selge, men kun for at håret ditt skal se best mulig ut mens du steller det hjemme også.

    9.Foreldre som skal klippe sine barn bør være tilstede under hele klippen. Barn skjønner svært lite og kan ikke kommentere resultatet. Hjelp frisøren å holde barnet rolig under behandlingen. Dette hjelper frisøren slik at hun/han kan fokusere mer på klippingen.

    10.Hovedpoengeet er KOMMUNISER!!! Ha det gøy og gled deg til en bedre hårdag !!! :D

  36. Skrevet av: Anna
    16/05/2010 14:41

    Jeg har kun hatt ET mislykket friøsrbesøk, hun klippet altfor mye og klippet det altfor mye opp, jeg så jo ut som en gutt! Nå har det gått ca 5. måneder siden sist klipp, og etter sommeren skal jeg skaffe meg frisørtime for å fikse luggen (jeg sparer ut luggen) og klippe tuppene . Sparer til langt hår! Håper det går bra:-)

  37. Skrevet av: Anna
    16/05/2010 14:42

    Men altså, det mislykkede friøsrbesøket var over et år siden, det var ikke den gangen for 5 måneder siden jeg snakket om:)

  38. Skrevet av: Tyren
    19/06/2010 01:01

    Lurer på hvorfor frisører ikke kan svare meg når jeg spør om deres anbefaling, hva som kler meg og min hårtype??? Har opplevd dette flere ganger (flere forskjellig frisører, med forskjellig erfaring og “grad” ). De bare står der og drar meg i håret og ser på det, så spør de hvordan jeg vil ha det, når jeg svare bare setter de i gang med den klippen uten videre diskusjon om mitt spørsmål om hva som kler meg, til tross for at jeg spør oppigjen. Så det rådet funker ikke. Jeg får det som jeg sier, men vet jeg ikke kler det. Vil bare ha faglig og god informasjon og klipp så jeg blir fin.

  39. Skrevet av: Penny
    20/06/2010 08:53

    Nå har jeg nesten bare sett negative komentarer her jeg, så da tenkte jeg å komme med en positiv.
    Jeg har alltid hvert fornøyd med klippen jeg har fått, den frisøren jeg klipper meg på heter lemon head eller noe sånt, og ligger på strømmen. Nå har jeg aldri farget eller stripet håret der men det jeg har fått gjort har hvert veldig bra.

  40. Skrevet av: veronica
    02/07/2010 15:40

    Hei

    KAn ikke noen legge ut konkrete frisøranbefalinger? navn og sted.
    helst i osloområdet..
    er nemlig på jakt etter en flink frisør til å klippe mitt lange tykke hår.. vil ha litt frisyre..

  41. Skrevet av: Haavard
    02/08/2010 17:14

    Man får det man betaler for. Hvis man synes 400-500kr er dyrt for en klipp, så kan man ikke forvente all verden altså.. Sånn er det med alt. Velger man billig, går det utover kvalitet :-)

  42. Skrevet av: Edna
    31/08/2010 12:35

    Jeg har en veldig flink frisør, men etter noen år er det som om hun ikke “ser” meg lenger. Hun spør hva vi skal gjøre i dag, jeg sier litt usikkert at “tja, samme som sist? eller?”. Og så blir det samme som sist! Og selv om jeg sier at jeg er åpen for noe nytt og “hva foreslår du?”, ender det opp med NESTEN det samme oppklipte, litt tufsete håret igjen. Hvorfor foreslår hun aldri noe helt nytt, noe elegant, noe rocka, whatever ? Selv er jeg usikker og vet ikke helt hva jeg skal spørre etter. Jaggu ikke lett. Kanskje jeg skal bytte frisør …