Moteeksperter slakter John Carews designvesker og «topp til tå»-logobruk

HARRY ELLER BARE UNORSK? John Carew bar med seg logotilbehør i form av veske, skjerf og bag, til en verdi av ca. 17 000 kroner på vei hjem fra landskampen i København forrige uke. (Foto: Bjørn S. Delebekk)

Fotballstjerne John Carews (32) oppheng i designertilbehør får norske moteeksperter til å rynke på nesen. – Ser harry ut, mener redaktør.

Det er i sportsseksjonen i dagens Dagbladet at West Ham-spiller Carew «slaktes» for sin designerveskebruk.

- Menn med damevesker tror jeg ikke blir en stor trend med det første. Det er litt som med høye hæler: det passer best på kvinner, sier sjefredaktør i Vixen, Marianne Jemtegård til Dagbladet og sikter til Carews skulderveske fra Louis Vuitton.

Bakgrunnen for kritikken er proffspillerens mange logoprydede bager, vesker og skjerf fra eksklusive merkevarehus.

Da landslaget forlot København etter kampen forrige uke, hadde 32-åringen på seg følgende: et Vivienne Westwood-skjerf med ca utsalgspris på 2000 kr. en hvit Louis Vuitton Damier Azur Pochette Messenger Bag til ca. 4500 kr og en Camouflage travelling bag til ca kr 10 500 også fra LV (nå utgått).

På reisefot med landslaget dukker han også ofte opp med sin lille LV Pegase trillekoffert til 15 900 kroner, ifølge norske LV.

RULLER MED STIL: John Carew liker å trille med stil. Til høyre ser du hans LV Pegase-koffert til 15 900 kroner. Moteekspertene er ikke like begeistret. (Foto: VG/Scanpix)

- Dette er typisk John Carew. Han er ikke redd for å være litt flashy. Men jeg er enig det er småharry å ha logo fra topp til tå.
Men jeg liker at folk gjør det de har lyst til å gjøre, sier sjefredaktør i mote- og kvinnebladet Henne Laila Madsö til minMote og fortsetter:

- Det står jo nesten i stillingsbeskrivelsen til proffspillerne at det skal være «over the top». Se på Cristiano Ronaldo, det er helt samme sak.
Jeg tipper Carew er litt inspirert av han. De er jo like typer, sier Madsö.

- Det er jo logoer på alle vesker. Vi vil ikke lage noe sak ut av dette.
Om moteeksperter eller Marianne Jemtegård mener dette er for feminint så må hun bare mene det, sier Carews agent Per A. Flod til minMote på vegne av stjernen.

Henne-sjef Madsö påpeker at West Ham-spilleren minner om alle de andre proffene i England.

- De britiske fotballspillerne spesielt og deres fotballfruer har bidratt til å gjøre logomerkevarer som LV harry, oppgjennom årene.
Menneskene som velger disse produktene vil at logoen skal synes, sier Madsö.

Carew er ikke den eneste i Norge som trives med logoer. VGTV-profilen Lars Ole Johansen, bedre kjent som «Rikingen», viser seg sjelden uten et eller annet fra LV.

LOGO-ENTUSIASTER: Både Lars Ole Johansen og Cristiano Ronaldo viser seg hyppis med logoplagg. Til venstre har «Rikingen» på seg et LV-skjerf, mens Ronaldo foretrekker Gucci. (Foto: Scanpix)

I Dagbladet gir Vixen-redaktør Jemtegård Carew ros for viljen til å skille seg ut i mengden.

- Han bryr seg ikke om norske normer. Normalt er jeg fan av menn som bruker tilbehør. Men denne gangen blir inntrykket «too much», sier Jemtegård til Dagbladet.

Henne-Madsö mener det er typisk norsk å rynke på nesen over logobruken.

- Jeg synes også dette ser harry ut, men det morer meg når jeg ser menn gjøre slikt. Nettopp fordi det er underholdning at de tørr. Dette er ikke fashion, men det er den internasjonale fotballstilen.

Sjefredaktør i ELLE, Signy Fardal mener hele debatten har et smålig preg.

- Det er definitivt  typisk norsk å rynke på nesen over dette. Jeg syns det er bra at norske menn er blitt mer opptatt av mote og stash og en mann som John Carew er etter min mening såpass maskulin at han kan tillate seg dette, sier Fardal til minMote.

Den kjente ELLE-redaktøren påpeker likevel at det er en hårfin balansegang mellom hva som er kult og hva som tipper over.

- FOR mye logoer er en smule harry. Men altså: at disse gutta har fått øynene opp for kule motemerker er bare kult…så må de bare lære seg å bruke det med måte, avslutter Signy Fardal.

DELTE MENINGER: ELLE-sjef Signy Fardal (nederst til høyre) mener Carew er maskulin nok til å komme unna med en designerveske. Henne-redaktør Laila Mädso (store bildet) og Marianne Jemtegård er ikke overbevist.

Les mer om herremote:

Landslagsstjernene har klokketro på luksus
Pushwagner blir kleskonge

Skrevet av

Ingrid Bruvik


Publisert: 15.09.2011 12:31